dari riak wajah,ada pancaran dakwah dalam tutur bicara,ada gema tarbiah dalam gerak langkah, ada semangat mujahidah kita lupakan wajah layu kita tinggalkan bicara pilu kita kuburkan langkah yang lesu bangkitkan perjuangan tatkala yang haq mendabik megah dan kebatilan akur menyembah.ALLAH tahu , kita pernah menyeka peluh dan air mata demi Islam tercinta

Monday, January 24, 2011

indahnya ujian itu...

Alhamdulillah...hari ni baru rase nak meng'update' blog ni...ehe
rase macam nak tulis pasal Ujian Kehidupan la...
tiap hidup manusia ni kan memang tak pernah terlepas dengan ujian yang maha esa kan...

Allah berfirman bermaksud :
"kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan di kembalikan". (Surah al-Anbiyaa,ayat 35)

Sekali atau berkali-kali pun ujian tu,pasti ada hikmah yang tersirat...macam tu jugak dengan perasaan yang hadir tanpa diundang dalam diri tiap manusia ni atau nama saintifiknya CINTA.
Mungkin perkataan ni terlalu indah bagi sesetengah dari yang bergelar insan ni...tapi ada juga yang agak menderita kerana perkataan ini jugak...yeke?n_n


Tapi,sebaik-baik cinta,cintalah keranaNya...InsyaAllah,segalanya akan berjalan dengan lancar...
Sepahit-pahit keputusan,pasti ada manisnya,pasti ada yang jauh lebih indah dari yang kita bayangi...biar apa pun yang terjadi,baliklah ke Maha Mengetahui...bak kata orang,jodoh pertemuan,ajal maut semua ditangan tuhan...tapi kadang-kadang dengan doa,insyaAllah boleh berubah jugak kan?

Allah berfirman lagi yang bermaksud:
Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu;Allah mengetahui,sedangkan kamu tidak mengetahui," (Surah al-Baqarah,ayat 216)


Adapun orang yang berakal sihat,ia akan bersabar dengan penderitaan sesaat,yang akan berbuah kenikmatan yang besar dan kebaikan yang banyak.Dan ia akan menanahan diri dari kenikmatan sesaat yang mengakibatkan kepedihan yang besar dan penderitaan yang berlarutan.


Sabar dan redha mungkin sesuatu yang selalu orang sekeliling kita nasihatkan kalau kita ditimpa musibah...tapi rasanya agak susah orang yang ditimpa musibah itu untuk menerima sesuatu hal itu.mungkin ayat seperti ini pernah wujud disudut hati,"tak kene boleh la cakap"... =).
Manusia ni memang Allah titipkan dengan perasaan sedih,gembira...tapi,semua tu kena berpada-pada lah kan...iman kita ni kadan-kadang ada kat atas,kadang-kadang ada kat bawah...kejap-kejap boleh handle semua ni sendiri,tapi kadang-kadang,ya Allah,tuhan aje lah yang tahu...


Wasiat Luqman Alhakim
"Dan selalulah berharap kepada Allah tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai Allah.Takutlah kepada Allah dengar sebenar-benarnya takut (taqwa),tentu engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat Allah"


Bila takdir itu terlaksana pada seorang hamba,maka diantara sebab kuatnya tekanan takdir itu pada dirinya adalah usahanya unutk menolaknya.Sehingga bila demikian,tiada yang bermanfaat baginya daripada berserah diri dan melemparkan dirinya dihadapan takdir dalam keadaan terkapar,seolah sebuah mayat.

insyaAllah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...